donderdag 18 oktober 2012

After eight?

Kennen jullie de After Eight-chocolaatjes?
Ik ken hevige fans, maar ook minstens evenveel mensen die spontaan 'béééik!' roepen als ze eraan denken. Ik reken mezelf tot die laatste groep.

Nochthans ben ik een echte muntliefhebber. Niets zo lekker dan een heerlijke muntthee na een drukke werkdag, na een frisse wandeling of -mijn favoriete moment- na een uitgebreide maaltijd. Ik vind munt een perfecte afsluiter na het eten. Neem nu dit heerlijke dessert van Jamie Oliver. Simpel, maar zalig lekker. Daar wordt een mens spontaan goed gezind van. Of nog zo'n zomers dessertje: verse aarbeien met balsamico azijn, fijne suiker en versgesnipperde munt. Zalig...
Maar kom, de zomer is voorbij, de aarbeien en ananassen zijn niet meer op hun best. Op zoek dus naar een ander dessertje.

'Waarom niet munt en chocolade combineren?' dacht ik opeens. Maar onmiddellijk kreeg ik het beeld van de After Eight-chocolaatjes in mijn hoofd. Dat mocht het dus niet worden, het moest iets 'anders' zijn.

Ik snuffelde wat rond op het internet en uiteindelijk kwam ik op een heel simpel maar zot lekker knabbeltje. (Vergeef me, ik weet begot niet meer van welke website ik dit geplukt heb)

 
De bereiding is heel simpel:
  • Pluk wat verse muntblaadjes
  • Was de blaadjes en dep ze droog. Zorg dat ze goed droog zijn, chocolade en water zijn geen vriendjes!
  • Zet een kleine hoeveelheid witte chocolade op punt
  • Neem een vel bakpapier en leg daar de blaadjes omgekeerd op
  • Neem een penseel en strijk de achterkant van het blaadje in met de chocolade.
  • Leg een tandenstoker in de chocolade op het blaadje.
 
  •  Laat een beetje uitharden.
  • Breng een tweede laag chocolade aan, over het tandenstokertje en de achterkant van het blaadje.
  • Laat nu volledig uitharden.
  •  
Wanneer de chocolade helemaal afgekoeld is, komt hij makkelijk los van het bakpapier. De stokjes met de chocolade-muntblaadjes kan je prikken in een taartje, maar evengoed in een blokje piepschuim.  Het ziet er feestelijk uit en is ook nog eens écht lekker. Geloof me, wanneer je dit op tafel zet na/bij de koffie, het is een hit!
     
 


1 opmerking:

  1. awel, ik denk bij after eight ook "beikeba". maar verse muntblaadjes, dat is wel iets heel anders dan van die chemische muntpasta. dus dat dit smaakt, dát wil ik wel geloven, en schoon ook!

    BeantwoordenVerwijderen