woensdag 19 september 2012

Truffels

De ene truffel is de andere niet. Er zijn zoveel verschillende soorten truffels, de ene al lekkerder dan de andere.

Vroeger was een truffel mijn minst favoriete praline. In mijn herinnering is het een goedkoop, niet al te smakelijk chocolaatje dat deur aan de deur verkocht werd door de scouts, de chiro of de misdienaars. Steevast werd er met de opbrengst op kamp gegaan of een nieuwe tent gekocht. En zo groeide de stapel trieste, gedeukte dozen met truffels in de kast bij mijn ouders. Om de zoveel tijd nam mijn mama een portie mee naar haar werk, voor de collega's. 'Goed vanaf', dacht ik toen...

Toen ik in mijn opleiding tot chocolatier te horen kreeg dat we eens zouden beginnen truffels, kon ik een zachte 'grmbl' maar moeilijk onderdrukken. Truffels dus...

Ondertussen zijn er hier al heel wat verschillende soorten truffels de revue gepasseerd: roomtruffels, botertruffels, pralinétruffels, hazelnoottruffels, ganache truffels, koffietruffels, ... Het lijstje is eindeloos. En geloof me, er bestaan verdomd lekkere truffels!

Ik wil jullie graag laten kennis maken met de meest eenvoudige. Een mens moet ergens beginnen hé.

Wat haal je in huis:
- 250gr  goei boter (zoutloos)
- 250gr volle room
- 700gr melkchocolade in callets
- 1 vanillestok
- iets om de truffel in te rollen: nootjes, chocoladeschilfers, cacaopoeder



Hoe ga je te werk?
- Maak een insnijding in de vanillestok en schraap met een scherp mesjes de zaadjes eruit.
- Doe de room in een pannetje en voeg de vanille toe (zowel de stok als de zaadjes).
- Verwarm de room tot net aan het kookpunt. Haal daarna de vanillestok eruit.
- Giet de room op de chocoladecallets.
- Roer zodat de chocolade kan smelten in de room. Laat alles afkoelen tot zo'n 30°.
- Klop de boter luchtig. Doe dit met de kloppers van een mixer of een keukenrobot.
- Voeg de chocolade-roommengeling bij de boter en meng alles.
- Doe de mengeling in een spuitzak en spuit bolletjes of balkjes.
- Laat afkoelen in de koelkast.

Terwijl de truffels staan af te koelen in de koelkast zet je chocolade op punt. Om te dompelen mag de chocolade een graad of 2 warmer zijn dan de voorgeschreven 'op punt-temperaturen'.
Je kan werken met witte, bruine of zwarte chocolade.

Haal de truffels uit de koelkast en dompel ze één voor één in de chocolade. Rol ze daarna meteen in een garnituur.

Ik hou zelf van breselienne nootjes, maar het kan evengoed in amandelschilfers, cacaopoeder, bloemsuiker, hagelslag, chocolade schilfers, ...
Probeer maar eens uit!

2 opmerkingen:

  1. Klinkt héél lekker, gaan we zeker ne keer proberen! Dankjewel voor het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mmm, er zijn inderdaad truffels en Truffels. ik heb normaal liever melk- dan pure chocolade, maar ik heb al zooo'n lekkere bittere pure truffels gegeten ooit, amai, die moet ik eens proberen te maken. al kan ik op dit moment nog volop van jou studentenhaver genieten, echt heerlijk, nogmaals merci!!

    BeantwoordenVerwijderen